مانند عنکبوت تار بتنید

Web یا همان تار عنکبوت. نامی که برای ساختار پیوندهای فضای مجازی کاملا مناسب و هوشمندانه انتخاب شد.

هر چند انتخاب تیم برنر برای نام این فضا بسیار متناسب و جذاب است اما بحث ما در این مطلب راجع به انتخاب نام هوشمندانه او برای این پیوندها نیست،

اگر وبمستر هستید و با بهینه سازی وب و سئو سروکار دارید بهتر است این مطلب را تا آخر بخوانید.

چندین دلیل منطقی وجود دارد که من با استناد به آن ها، اصرار دارم همانند عنکبوت در وبسایت خود تار بتنید. برای روشن شدن مسئله یک سوال مطرح می کنم و سوال این است که آیا می توانید وبسایتی داشته باشید که دارای چندین و چند صفحه اس، اما هیچ کدام به همدیگر لینک نشده اند؟ در این صورت، آیا شما کاری غیر از طراحی چند صفحه انجام داده اید، که نمی توان آن ها را مجموعا وب نامید؟

خب شاید بگویید مگر ممکن است وبی طراحی کنیم که بین صفحات آن هیچ پیوندی وجود نداشته باشد؟!! اگر این سوال در ذهن شما پدید آمده باشد، منظور بنده را از طرح این سوال متوجه نشدید.

اهمیت پیوند دادن صفحات به یکدیگر، همانند اهمیت موضوع همین سوال بدیهی است. اما ما معمولا از همین مضوع بدیهی غافل هستیم. شما معمولا در وبسایتتان، صفحات اصلی را به یکدیگر لینک می کنید و همان لینک ها، در اکثر صفحات وبسایت شما تکرار می شوند. مانند لینک هایی که در منوی اصلی یا فوتر سایت شما وجود دارد. اگرچه وجود این لینک ها از ضروریات و ملزومات ابتدایی وبسایت است اما آیا برای صفحات فرعی سایت خود نیز این کار را انجام می دهید؟ یا صفحات فرعی سایت شما به بن بست ختم می شوند؟ منظور از این بن بست، راه ارتباطی بین صفحات فرعی است والا این صفحات همانطور که گفته شد با پیوندهای اصلی سایت شما در ارتباط است.

حداقل کاری که در این مورد می توانید انجام دهید، ایجاد لینک بین صفحاتی است که ارتباط موضوعی و محتوایی با یکدیگر دارند. اگر این کار را انجام دهید خواهید دید صفحات شما در نتایج موتورهای جستجوگر زیر هم به صف خواهند شد. من این موضوع را حتی در صفحات غیر مرتبط از لحاظ محتوایی با یکدیگر، نیز تجربه کرده ام. بسیار اهمیت دارد، صفحات فرعی سایت شما بصورت مستقیم به یکدیگر لینک شوند و تنها به ایجاد برچسب های یکسان بین صفحات با محتوا و مطالب مرتبط اکتفا نکنید. دلیل دیگری که اصرار داریم حتی صفحات غیر مرتبط را نیز بصورت مستقیم به یکدیگر لینک کنید این است که ربات های موتورهای جستجوگر هنوز آنقدر باهوش نشدند که غیر مرتبط بودن این موضوعات را با یکدیگر درک کنند و اگر روزی این اتفاق بیفتد شما کاری غیر از ایجاد لینک در سایت خود انجام نداده اید که باز هم به سود شماست چراکه باعث دیده شدن سایر مطالب شما توسط کاربران خواهد شد.

دلیل دیگری که من به آن اشاره می کنم سهولت شناسایی لینک های داخلی سایت شما توسط ربات های موتورهای جستجوگر و به عبارتی پیدا شدن و ایندکس شدن صفحات وبسایت شماست. همانطور که می دانید لینک ها در وبسایت شما به دو دسته ی لینک های داخلی(Internal Link) و خارجی(External Links) تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی در اکثر موتورهای جستجوگر بسیار حائز اهمیت است و اگر توجه کنید، می بینید جستجوگرها همیشه در صفحات وبمستر تولز خود به این دسته بندی اشاره داشته و حتما قسمتی را به آن اختصاص می دهند. ربات ها عاشق گشت و گذار بین صفحات سایت شما و کشف پیوندها و صفحه های جدید هستند، با لینک دهی بین صفحات فرعی شما به این امر کمک خواهید کرد، به نظر من چیزی که ربات ها از آن زیاد خوششان نمی آید به بن بست خوردن در سایت ها است، بنابراین همیشه فضاها و مکان های جدید و تازه ای را برای ربات ها ایجاد کنید. در این مورد بلا استثنا به جدید و تازه بودن تاکید می کنم چراکه کپی مطالب در صفحه ای دیگر مانند این است که گردشگران _ربات ها_ را برای بازدید به مکان های تکراری راهنمایی کنید به نظرم این عذاب آورتر از به بن بست خوردن است.

موضوع دیگری که اینجا مطرح می شود این است که، ایجاد لینک بین تمام صفحات فرعی یک وبسایت وسیع و بزرگ احتمالا غیر ممکن به نظر برسد اما حداقل کاری که می توان انجام داد این است که انجام این کار هرچند محدود بهتر از انجام ندادن آن و هیچ کاری نکردن است.

امیدوارم این مطلب برای دوستان و علاقمندان مفید فایده واقع شده باشه.

مهندس بتوئی

دوره های تخصصی آموزش سئو توسط مهندس بتوئی